Congresul Autorităților Locale din Moldova a inițiat  discuțiile privind ajustarea și pilotarea instrumentului de analiză comparativă a finanțelor publice locale (Local Finance Benchmark). Întrunirea aleșilor locali a avut loc pe 15 decembrie 2015, în incinta CALM.

Obiectivele evenimentului au vizat lansarea pilotării instrumentului de analiză comparativă a finanțelor publice locale în Moldova; identificarea unităților administrative-teritoriale pilot; discutarea următorilor pași de implementare a instrumentului de analiză comparativă în Moldova.

Şedinţa a debutat cu intervenţia directorului executiv CALM, Viorel Furdui, care i-a salutat în numele CALM pe toţi cei prezenţi,   a explicat scopul întrunirii şi a făcut o scurtă prezentare a participanţilor la eveniment, menţionând  importanţa  implementării acestui proiect  atât  pentru localităţile care vor fi alese  ca locaţii de pilotare,  cât şi pentru întregul proces de reformare a administraţiei publice locale. Furdui a menționat: ”Scopul acestui instrument de analiză comparativă  constă în a vedea cum funcţionează noul sistem de finanţe publice locale în Republica Moldova şi în baza rezultatelor  să se stabilească  care sunt domeniile de intervenţie, unde şi ce merge, unde şi ce nu merge, ce trebuie corectat.”

Ulterior, s-a procedat la prezentarea efectivă a instrumentului  de analiză comparativă, Local Finance Benchmark (LFB).

Gennadiy KOSYAK, manager superior de proiect în cadrul Consiliul Europei,  a furnizat celor prezenţi informaţii generale despre LFB. Kosyak a subliniat: ”LFB a fost dezvoltat în cadrul acordului de asociere pe care Uniunea Europeană l-a încheiat cu Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Republica Moldova, Ucraina și Belarus şi care este  cunoscut sub titlul de Parteneriat Estic şi care se bazează pe angajamentele faţă de principiile dreptului internaţional şi faţă de valorile fundamentale (în special cele consacrate în convenţiile Consiliului Europei), inclusiv:

·         Democraţia şi statul de drept;

·         Respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;

·         Economia de piaţă și dezvoltarea durabilă.

Anul acesta UE pentru prima dată susţine direct programele Consiliului Europei legate de reforma administraţiei publice locale. UE a realizat că dezvoltarea locală este  baza, fundamentul reformei administraţiei publice. S-au acordat de-a lungul timpului multe finanţări pentru implementarea reformelor administrației publice fără a se ţine cont de componenta locală. Proiectul nostru este dovada faptului că UE a înţeles că fără reformă la nivel local nu se poate realiza reforma administraţiei centrale  şi a administraţiei publice în general. Proiectele  noastre,  derulate în cadrul Parteneriatului Estic, sunt foarte concrete şi au ca obiective principale reformarea finanţelor locale, cooperarea intermunicipală, sprijinul juridic și realizarea procesului de amalgamare. Proiectul despre care discutăm  şi pe care dorim să-l derulăm în RM nu a fost conceput iniţial pentru ţările din Parteneriatul Estic. Instrumentul Local Finance Benchmark (LFB) a fost dezvoltat în 2007 de Grupul de Iniţiativă  pentru reforma Colectivităţilor şi a serviciului public al Open Society Institute (Budapesta) şi Centrul de Expertiză pentru reforma administraţiei locale a CE pe baza a două Recomandări ale Comitetului de Miniștri  al CE – REC (2004) privind gestiunea financiară şi bugetară la nivel local şi regional şi REC(2005) privind resursele financiare a colectivităţilor locale şi regionale şi avea drept scop să evalueze gradul de conformitate a Statelor membre ale CE cu aceste recomandări. În prezent, proiectul este derulat în Spania, în Ţara Bascilor,  unitate teritorială unică în sensul că se numără printre puţinele administraţii locale care nu are nicio datorie”.

 În încheiere, domnul KOSYAK şi-a exprimat încrederea că pilotarea acestui instrument de diagnosticare a finanţelor administraţilor locale selectate va  fi un succes şi va stârni interes în toată ţara atât la nivel local, cât şi central, iar  Moldova ar putea deveni un exemplu nu numai prin lipsa datoriei municipale, dar şi prin felul în care implementează şi derulează noi proiecte şi instrumente progresive.

În acelaşi context, a intervenit domnul Sergiu TATAROV, co-ordonator superior de proiect, Oficiul Consiliului Europei la Chișinău, care a precizat că Local Finance Benchmark (LFB) este un instrument standard elaborat pentru ţări membre ale UE care  însă urmează a fi ajustat la necesităţile concrete ale  celor 10 -11 localităţi selectate pentru pilotare. Acest instrument este un fel de radiografie financiară a potenţialului, a sănătăţii financiare a unei localităţi concrete sau unităţi administrativ- teritoriale de a-şi exercita atribuţiile conferite prin lege.

 Gabor PETERI , în calitate de  expert internațional în cadrul Consiliului Europei şi coautor al Local Finance Benchmark, a început prezentarea propriu-zisă a acestui instrument de analiză comparativă a finanțelor publice locale prin trecerea în revistă a obiectivelor şi metodologiei, modul de desfăşurare şi domeniilor de aplicare ale proiectului. Participanţii la şedinţă au primit cate un exemplar tradus al instrumentului de analiză LFB standard care iniţial a fost dezvoltat pentru  ţările membre UE şi care, cu ajutorul a trei experţi locali, va fi adaptat,  ajustat condiţiilor din RM: ”Deci, in localităţile selectate se va pilota instrumentul LFB nu în forma standard, ci în forma utilă contextului social-economic din RM. Metodologia şi ideile principale ale LFB se bazează pe valorile generale exprimate în Carta europeană a autonomiei locale. În baza acestui document, Comitetul de Miniștri  al CE a elaborat în 2004 şi 2005 două seturi de recomandări ce cuprind  informaţii detaliate cu privire la resursele financiare ale colectivităţilor locale şi regionale şi gestiunea financiară şi bugetară la nivel local şi regional. Aceste recomandări stau la baza instrumentului de analiză comparativă a finanţelor locale pe care urmează să o derulăm în Moldova. Aceste recomandări vizează, pe de o parte, structurile guvernamentale centrale şi, pe de altă parte, autorităţile publice locale. La nivel local,  avem 31 de  recomandări pentru resursele financiare locale şi 43 recomandări detaliate pentru modul în care ar trebui gestionate finanţele. În zona resurselor financiare, LFB vizează  taxele locale şi sursele de venituri la nivel local, componente esenţiale ale unui buget local echilibrat. Volumul taxelor locale ar trebui să fie suficient şi divers, să provină din diferite tipuri de activităţi care în mod ideal ar trebui să fie gestionate la nivel local.  Taxele locale şi sursele de venituri va fi unul din componentele  care va fi  măsurat pentru a vedea cum funcţionează la nivelul fiecărei primării şi i se va atribui un anume punctaj”. 

A urmat o sesiune de întrebări și răspunsuri, în cadrul căreia primarii, membri CALM, și-au demonstrat interesul pentru implementarea unui astfel de proiect, astfel încât să fie realizată o expertiză independentă, care va constitui ulterior o bază factologică pentru inițierea unor proiecte legislative care ar îmbunătăți situația financiară a APL.

Imprimare