Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Comunicate | În două luni de activitate a Serviciului CALM de Asistență și Consultanță Juridică, juriștii au intervenit în peste 50 de cazuri

vezi mai mult

Victor Guzun: „Reprezentanții municipalităților din Estonia au avut ocazia să implementeze modelul de amalgamare voluntară”
11.12.2018     
 
Efim Strogoteanu, primar de Ecaterinovca, Cimișlia: „Copiii trebuie să cunoască prețul banului"
11.12.2018     
 
Managementul deșeurilor în APL – modele de implementare în Anenii Noi!
11.12.2018     
 
DEZVOLTAREA PARTENERIATELOR ȘI A SATELOR – UNELE DINTRE PREOCUPĂRILE PRIMARILOR!
10.12.2018     
 
Valeriu Mustață, primar de Săiți, Căușeni: „Decât codaș la oraș, mai bine în satul tău fruntaș"
10.12.2018     
 

În două luni de activitate a Serviciului CALM de Asistență și Consultanță Juridică, juriștii au intervenit în peste 50 de cazuri

      
31.07.2018    

Instituirea noului Serviciu de Asistență și Consultanță Juridică al Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM) pentru primarii și reprezentanții APL din republică a fost subiectul emisiunii „Ora Primarului", la 10 TV. Viorel Pârvan, coordonatorul acestui Serviciu, expert al CALM și Olga Pac, primar de Vișniovca, raionul Cantemir au vorbit despre avantajele și necesitatea înființării acestuia.

Prin acest serviciu, Congresul Autorităților Locale din Moldova își propune eficientizarea activității aleșilor locali dar și sporirea profesionalismului cu care sunt abordate procesele decizionale la nivel local. Ce presupune acest sistem de ajutor juridic?

Viorel Pîrvan: CALM, în parteneriat cu IDIS „Viitorul" și cu suportul Ambasadei SUA a inițiat Serviciul de Asistență și Consultanță Juridică pentru autoritățile administrației publice locale și aleșii locali. Necesitatea instituirii acestuia a apărut din cauza unei lipse acute de juriști, de specialiști în domeniul juridic în cadrul APL, care să ajute aleșii locali în activitatea lor, luând în considerare multitudinea de probleme,  dar și complexitatea activității APL și, nu în ultimul rând, pornind de la faptul că în ultimul timp s-au intensificat acțiunile de presiune ale organelor de drept în privința aleșilor locali. Astfel a apărut această idee de a crea un serviciu ce ar acorda asistență juridică pentru aleșii locali. Prestăm un spectru larg de servicii, tot ce ține de activitatea autorităților publice locale. În cazul în care un primar, un secretar al Consiliului local, un consilier, de nivelul I sau II, un inginer cadastral sau un contabil are nevoie de asistență și consultanță juridică, atunci poate apela la Serviciul nostru. În acest sens avem linie telefonică deschisă sau ne pot expedia în scris problema pe email. Ascultăm, analizăm și încercăm să venim cu anumite soluții juridice.

Dna primar, cât de necesar era acest serviciu? Cum percepeți Dumneavoastră, în calitate de ales local, raportând la situația din primăria pe care o conduceți, necesitatea funcționării acestui Serviciu?

Olga Pac: Noi, primarii, aleșii locali venim din diferite domenii de activitate, de exemplu eu vin din cel al pedagogiei și atunci când am fost aleasă în calitate de primar m-am confruntat cu anumite probleme de ordin juridic. Orice activitate pe care o avem în localitate trebuie să se încadreze în limita cadrului legal, responsabilitățile fiind foarte mari. Noi, confruntându-ne în acest sens cu probleme multiple, sigur că foarte des apelam la CALM, beneficiind de consultanța experților juriști. Foarte mulți aleși locali veneau după sfat la specialiștii CALM, uneori trebuia să așteptăm să ne vină rândul, la cât de mulți primari aveam nevoie de consultanță juridică. Chiar și noi, primarii, am propus să fie creat un asemenea serviciu, ca să putem beneficia de consultații atunci când este nevoie, iar această necesitate apare foarte des. Noi ne dorim să prestăm servicii locale de calitate, dar trebuie și să ne încadrăm în limitele cadrului legal, ca să fie totul corect. Nu excludem faptul că mai greșim uneori, dar nu o facem intenționat, ci pentru că suntem aruncați într-o mare de probleme și trebuie să dăm foarte repede din coate ca să reușim să le soluționăm măcar pe o parte. Eu sunt la primul mandat și am înțeles că în legislație sunt foarte multe aspecte confuze, interpretabile. Totodată, trebuie să fii apreciat și de oamenii din localitate, să implementezi proiecte, să produci schimbări. Pe de altă parte, foarte mulți consilieri locali, dar și cetățeni ne solicită consiliere juridică și atunci e bine să cunoaștem cum să-i ajutăm, astfel încât să ne păstrăm demnitatea în fața acestora, dar și față de noi.  

Câți oameni sunt implicați în cadrul acestui serviciu, de ce efort este nevoie pentru a face față tuturor solicitărilor și cererilor care vin din partea primăriilor?

Viorel Pîrvan: La etapa inițială, în cadrul acestui Serviciu suntem 3 juriști, printre care și avocați,  care au avut tangențe cu administrația publică locală. Serviciul activează de două luni și  avem peste 50 de cazuri în care am intervenit. Peste câteva luni vom realiza dacă facem față tuturor solicitărilor, sau dacă este nevoie de a suplini numărul juriștilor. Înțelegem că primării sunt multe, aproape 900, volumul de lucru este mare, probleme sunt multiple, dar chiar și așa, din primele cazuri am înțeles că, în mare parte, problemele sunt similare pentru majoritatea APL-urilor. Astfel, vom face o analiză a problemelor cu care se confruntă majoritatea primăriilor, multe fiind aceleași, respectiv și baza juridico-legală de soluționare este în mare parte aceeași și vom împărtăși din experiența noastră cu toți primari,  prin intermediul Serviciului. Astfel, lucrul va decurge mai ușor și mai rapid.

Dna primar, ați beneficiat de acest Serviciu din cadrul CALM?

Olga Pac: Au fost câteva cazuri, deoarece problemele vin la pachet, zi de zi.  Legislația se schimbă rapid și noi nu reușim să asimilăm atât de rapid toate modificările, din acest motiv avem nevoie permanent să ne consultăm cu experții în domeniu. De exemplu, am avut câteva întrebări privind gestionarea bazinelor acvatice, a terenurilor agricole ș.a. Permanent apare ceva nou. Înainte, timp de o lună telefonam de cel puțin șase, șapte ori la CALM, în cazul în care nu aveam drum la Chișinău. Sunt convinsă că mulți colegi de-ai mei procedau la fel.  Acum însă știu că este acest Serviciu și nu voi ezita să apelez la juriști ori de câte ori voi avea o întrebare, astfel încât să nu comit erori legislative.

Departamentul de Comunicare al CALM