Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Comunicate | ATACUL ASUPRA CALM CONTINUĂ: PLANUL B – PRIMARI CU PROBLEME ÎN JUSTIȚIE, FOLOSIŢI ÎN MODUL CEL MAI DESCALIFICANT ÎN CALITATE DE UNELTE! // Declarație în legătură cu decizia consiliului orășenesc Orhei de a înceta calitatea de membru al CALM și campania repetată de denigrare a CALM și a reprezentanților săi

vezi mai mult

Fondurile europene și descentralizarea ar putea schimba la față localitățile noastre
20.11.2017     
 
Implementarea Strategiei privind descentralizarea este în pragul falimentului
19.11.2017     
 
Traian Băsescu: Optimizarea administrativă poate fi făcută doar după descentralizare, altfel nu ai cum să identifici comunitățile viabile din punct de vedere financiar
18.11.2017     
 
A fost lansat Programul de Dezvoltare a Capacităților în domeniul dezvoltării economice locale
17.11.2017     
 
Descentralizarea Fondului Rutier ne demonstrează că acest proces trebuie implementat şi în alte domenii
16.11.2017      voceabasarabiei.md   
 

ATACUL ASUPRA CALM CONTINUĂ: PLANUL B – PRIMARI CU PROBLEME ÎN JUSTIȚIE, FOLOSIŢI ÎN MODUL CEL MAI DESCALIFICANT ÎN CALITATE DE UNELTE! // Declarație în legătură cu decizia consiliului orășenesc Orhei de a înceta calitatea de membru al CALM și campania repetată de denigrare a CALM și a reprezentanților săi

      
14.08.2017    

Declarație în legătură cu decizia consiliului orășenesc Orhei de a înceta calitatea de membru al CALM și campania repetată de denigrare a CALM și a reprezentanților săi

Pe data de 11 august 2017, a apărut declarația primarului municipiului Orhei, Ilan Şor, prin care se anunță despre decizia luată de către consiliul local privind încetarea din partea mun. Orhei a calității sale de membru al CALM, în mod unilateral. Această declarație se bazează pe o serie de afirmații total deplasate, calomnioase, contrare realităților și chiar logicii elementare (cum se va vedea mai jos), ceea ce ne conduce spre ideea că această declarație și decizie au fost impuse factorilor de decizie din mun. Orhei, ținând cont de situația în care se află primarul și problemele sale cu justiția. 

În același timp, această declaraţie a fost preluată și tirajată de o anumită grupare de televiziuni/mass-media, în mod absolut tendențios, cu titluri care nu corespund realității, cu atac la persoană și familie, selectiv, manipulator, fără a verifica informația, fără a solicita alte opinii, contrar tuturor normelor deontologice ale jurnalismului de prezentare a unor astfel de informații și denaturând esențial mesajul/subiectul inițial. Toate acestea doar cu un singur scop: de a denigra și defăimă la comandă, în mod repetat, CALM și pe Directorul său executiv.

Amintim că, la începutul lunii iulie 2017, s-a făcut o încercare similară de către aceleași televiziuni și agenții afiliate, care au difuzat pe larg un material la comandă și denigrator, prin care se defăima CALM și conducerea sa. Iar în teritoriu au început să se facă presiuni asupra președinților asociațiilor de primari în scopul organizării demiterii Directorului Executiv, distrugerii CALM și/sau preluării controlului asupra organizației. Însă aceasta tentativă a eșuat, deoarece toată lumea este foarte bine informată privind activitatea CALM, iar biroul executiv al CALM și ulterior activul CALM întrunite în ședințe speciale, au reconfirmat încrederea în conducerea operativă a CALM, au stabilit direcțiile de îmbunătățire a activității sale și au condamnat încercările de a diviza, politiza și distruge CALM.

Acum, cu regret, constatăm că, după ce prima variantă a planului a eșuat, are loc o nouă încercare de a discredita și neutraliza CALM, deja prin folosirea unor metode și mai murdare și descalificante – prin impunerea unor primari cu probleme în justiție și de imagine în societate de a lansa declarații defăimătoare față de CALM și conducerea sa, precum și de a ieși din CALM, provocând astfel destrămarea sa și probabil crearea unor alternative docile.

În acest context, în scopul informării obiective privind cazul dat a publicului larg și analizând motivele invocate în declarația primarului mun. Orhei, declarăm următoarele:

1. În primul rând, regretăm această decizie pe care o considerăm pripită, inexplicabilă și lipsită de motive reale. CALM ține la fiecare din membrii săi, numărul cărora a ajuns deja la circa 800 - orașe (municipii), sate (comune). Cu atât mai mult că, analizând motivele invocate în declarația dlui Primar, este evident că consilieri au fost pur și simplu dezinformați și manipulați pentru că practic toate aşa-numitele argumente prezentate nu corespund adevărului și sunt false. Totodată, respectăm decizia mun. Orhei, care este un drept firesc și fundamental al oricărui oraș, municipiu, sat sau comună din Republica Moldova de a deveni membru al CALM sau de a înceta calitatea de membru în cazul în care consideră necesar. Suntem siguri că va veni timpul și această decizie va fi revizuită, iar mun. Orhei se va reîntoarce în rândul altor municipii și orașe, membri ai CALM.

2. Cu referire la acuzațiile și motivele invocate de către Dl Șor pentru părăsirea CALM, constatăm că nici unul din ele NU corespund adevărului și realităților, fiind afirmații generale, fără indicarea faptelor concrete și un rezultat al unor insinuări și interpretări lipsite de temei. Mai mult ca atât, majoritatea lor sunt pur și simplu minciuni, manipulări și calomnii care sunt preluate și coincid total cu cele din campania anterioară de denigrare a CALM și directorului său executiv din partea aceleiași grupări de TV și mass-media.(a se vedea în acest sens link-ul https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1933908456877700&id=100007756922156 ).

La acest capitol menționăm că:

(1) În pofida afirmațiilor Dlui Șor, precum că CALM nu-și realizează obiectivele, realitatea este că anume datorită faptului că CALM se conduce strict după prevederile sale statutare de neafiliere, independență și priorității intereselor membrilor săi, indiferent de apartenență politică, acum el este atacat. Pentru aceasta este suficient doar de a deschide posta electronică, site-ul oficial al CALM si alte surse de informare, care în permanență sunt expediate membrilor săi. Iar cu privire la rezultate mai concrete menționăm doar unele de care are de beneficiat enorm si mun. Orhei: implementarea noului sistem de finanțe publice locale (prima etapă), creșterea salariilor în APL, descentralizarea dreptului de schimbare a destinației terenurilor, dreptul APL de a se adresa la Curtea Constituțională, descentralizarea dreptului de a iniția evaluarea bunurilor imobile, descentralizarea dreptului de a schimba destinația terenurilor agricole, noua modalitate de repartizare a fondului rutier, recuperarea către bugetele locale în 2016 a transferurilor generale, stoparea plafonării taxelor locale etc.  Aceasta este doar o parte mică a activității CALM. În afară de aceasta, CALM a fost și este activ în domeniul consultanței membrilor, instruirii și informării, avizării proiectelor de acte normative, promovarea accesului direct la fonduri pentru APL, stabilirea și dezvoltarea parteneriatelor între APL din Moldova și alte țări etc.  Iar cel mai bun  indicator de realizare a obiectivelor îl reprezintă faptul că numărul membrilor CALM a continuat să crească și a ajunsă la cifra de circa 800. Ceea ce înseamnă că majoritatea covârșitoare a APL consideră că CALM ii reprezintă, că-și face datoria și își realizează obiectivele. De fapt, municipiul Orhei a fost și este unul din cei mai mari beneficiari ai activității CALM, beneficiind pe parcurs de zeci de milioane de lei, libertatea de a le gestiona, precum și de consultanță permanentă a diferitor categorii de funcționari.

(2) Este cu totul deplasată, contrară logicii și realității afirmația că CALM se transformă în partid politic și este folosit pentru a aduna capital politic de către conducerea sa.  Deoarece, în primul rând, neafilierea politică, caracterul obiectiv și strict profesional al activității sale, reprezintă elemente fundamentale care asigură credibilitatea și unitatea membrilor CALM. Anume datorită faptului că CALM și conducerea operativă a sa cu strictețe și-a păstrat neafilierea și neamestecul în politică, se datorează rezultatele obținute, credibilitatea mare pe plan intern și extern al CALM, numărul de membri în permanentă creștere și participarea activă la toate ședințele sale a reprezentanților APL cu viziuni și opțiuni politice diferite. Orice încercare de a se amesteca și implica în activitatea CALM din partea oricărei forțe politice, ar însemna sfârșitul CALM și dispersarea membrilor săi. Situația care a existat în Republica Moldova anterior și care a dăunat mult intereselor comunităților locale. De asemenea, statutul CALM prevede expres interdicția pentru orice membru al secretariatului CALM de a participa în orice activități cu caracter politic. În acest sens, nici un angajat al CALM, inclusiv Directorul executiv NICIODATA nu și-au permis careva declarații și acte cu caracter politic. Iar toate acțiunile și declarațiile CALM întotdeauna au purtat un caracter foarte concret, vizând situații, proiecte de legi și probleme concrete de sistem ce afectează drepturile și interesele APL, descentralizarea, consolidarea autonomiei locale, finanțele publice, abuzurile față de aleșii locali etc. În sfârșit, caracterul de politizare a CALM este exclus în esență datorită modului de formare și funcționare a organelor de conducere, care este foarte obiectiv, depersonalizat și exclude din start dominarea unor sau altor partide politice.

(3) Este falsă și contrară adevărului afirmația lui Dlui Șor, privind faptul că CALM folosește cotizațiile de membru, pentru a achita salarii exagerate angajaților săi. În acest sens, menționăm că nici un bănuț din cotizațiile de membru adunate, NU este folosit la plata salariilor angajaților din cadrul CALM. Reiterăm, în mod repetat, că nivelul de achitare și colectare a cotizațiilor de membru rămâne destul de scăzut și de departe insuficient pentru a asigura activitatea foarte complexă a unei astfel de organizații precum CALM, inclusiv pentru plata remunerației corespunzătoare calificării înalte și volumului enorm de muncă a angajaților/experților săi. De aceea, remunerația și majoritatea activităților CALM sunt asigurate datorită parteneriatelor CALM cu organizații similare din alte țări, participării active la scrierea de proiecte și atragerea de fonduri din exterior.Toate fondurile respective fiind supuse unor audite financiare stricte din partea celor mai bune companii de audit și impozitării în strictă conformitate cu legislația Republicii Moldova. Totodată, în afară de faptul că sumele vehiculate reprezintă o dezinformare și manipulare, este cu totul ridicolă grija sporită a unor mass-media și Dlui Șor față de nivelul de remunerație la CALM, în situația când însuși Guvernul și Parlamentul Republicii Moldova recent au adoptat modificări la legislație, prin care se permite și funcționarilor publici de a participa în diverse proiecte pentru a asigura un nivel de remunerație decent! De asemenea, Dl Şor pentru a asigura o funcționare bună și performanta a primăriei Orhei, a adus specialiști de înaltă calificare, remunerându-i cu totul din alte fonduri decât cele ale primăriei și cu certitudine la alt nivel decât cel prevăzut de lege.

(4) De asemenea, nu corespund adevărului și sunt pur și simplu niște minciuni crase restul afirmațiilor din declarația primarului de Orhei, care nici nu mai merită atenție.

Prin urmare, constatăm că fie Dl Șor a fost dezinformat, fie impus să semneze toate aceste declarații calomnioase și mincinoase, fără a-și da seama de conținutul lor.

3.  Este total dezgustătoare și descalificantă folosirea în cazul dat a unei persoane cum este Dl Șor cu probleme serioase în justiție și soarta căruia în condițiile RM depinde în totalitate de putere. Este bine cunoscut că imaginea Dlui Șor este extrem de negativă în legătură cu asocierea acestuia cu furtul miliardului - o problemă extrem de sensibilă pentru întreaga societate din Republica Moldova.  Ce credibilitate poate avea o astfel de persoana și tot ce spune ea? Cu atât mai mult, cum s-a demonstrat mai sus, tot ce a spus sunt niște neadevăruri. Ce drept moral are această persoană să dea sfaturi altor primari, în situația când a fost condamnată în prima instanță pentru fapte extrem de grave? Poate oare această persoana fi un exemplu pentru alții cum este prezentat de către televiziunile respective? Oricine care se va baza pe spusele sau acțiunile acestei persoane, doar va fi asociată cu ea și imaginea sa va avea numai de suferit. Este evident că în această situație el spune tot ce i se cere numai să se salveze și este folosit în cel mai urât mod sperând ca aceasta îl va ajuta în rezolvarea problemelor personale. Implicarea unor astfel de persoane cu probleme grave în justiție reprezintă încă o dovadă în plus, precum că nici o persoană rezonabilă, liberă, cu demnitate și care se respectă nu poate accepta defăimarea CALM și implicarea în astfel de jocuri murdare.

4. Constatăm cu îngrijorare o degradare totală a unor grupări mass-media și persoane considerate jurnaliști, care demonstrează o neglijare totală a regulilor deontologice ale unui jurnalist și discreditează complet această profesie nobilă într-o societate democratică. Mass media și jurnaliștii respectivi, în cazul dat, au dat dovadă de un comportament total iresponsabil și descalificant prin difuzarea și tirajarea unor materiale denigratoare și a informațiilor cum s-a demonstrat mai sus false, fără a se documenta, fără a cere și prezenta cu adevărat alte opinii, fără a oferi posibilitatea altor părți de a se expune etc. Mai mult ca atât, în lipsa altor argumente, ei au coborât atât de jos ca să atace deja familia și soția care se află în concediu de maternitate și îngrijește un copil de 7 luni. În acest context și dacă mai există careva rămășițe de demnitate și respect față de profesia de jurnalist, CEREM, în conformitate cu legea de la companiile media care au difuzat informații false și denigratoare Publika TV, Publika FM, Prime, Canal 2 și Canal 3 oferirea spațiului de emisie pentru a expune opinia CALM și/sau publicarea acestei declarații cu dezmințirea tuturor afirmațiilor false și care nu corespund adevărului.

5. Ne adresăm în mod repetat către conducerea țării și forțele aflate la guvernare,  de a opri aceste atacuri inutile și contraproductive asupra CALM,  de a reveni în albia negocierilor privind implementarea angajamentelor internaționale și reformelor în domeniul APL și descentralizării. CALM niciodată nu a fost o organizație antiguvernamentală și întotdeauna a colaborat efectiv și profesionist în interesul tuturor APL atunci când a dorit și cealaltă parte. Cu atât mai mult că și în curând în Republica Moldova va sosi o delegație specială a Consiliului Europei care intenționează să se întâlnească să discute cu Guvern, CALM și alte insituții despre mersul, situația în domeniul democrației locale, cazul primarului mun. Chișinău și a altor primari, realizarea Foii de Parcurs și alte angajamente ale Republicii Moldova față de Consiliul Europei.  In pofida unei etape pozitive cu realizări concrete în domeniul descentralizării (2016), în prezent există un șir de probleme grave care necesită soluții și intervenții urgente: sistemul de salarizare depășit care lasă fără specialiști primăriile, lipsa de progrese pe domeniul descentralizării financiare, controlul excesiv administrativ și politic asupra APL, care se accentuează și agravează pe zi ce trece și care blochează activitatea APL, statutul incert al municipiilor, lipsa progreselor în domeniul descentralizării financiare etc. CALM a venit cu propuneri concrete pe toate aceste direcții,  însă la moment toate rămîn blocate fără a fi discutate, iar în loc de dialog, ne-am trezit cu atacuri grave asupra CALM. Totodată, astfel de atacuri și metode de "dialog" sunt inacceptabile într-o societate modernă și doar discreditează și afectează enorm imaginea organizatorilor și Guvernării în general, atât pe plan intern, cât și pe cel extern. În același timp, restanțele pe domeniul democrației locale și reformelor în domeniul APL se acumulează, iar perioada de raportare se apropie. Atragem atenția că formatele de discuții și negocieri precum comisia paritară, grupurile de lucru specializate, alte forme de dialog și comunicare între APL și instituțiile statului NU funcționează. Ceea ce afectează enorm calitatea procesului decizional național și a actelor normative adoptate și reprezintă un regres enorm în raport cu perioada anterioară.

6. Ne adresăm organizatorilor și celor care au aprobat această campanie de defăimare și distrugere a CALM: Cu siguranță că nu va reuși nici planul B, cum nu au reușit și alte încercări de a distruge CALM și de a-l supune controlului politic. Chiar daca prin șantaj, minciună și dosare, veți impune pe unii colegi să cedeze, suntem siguri că majoritatea primarilor, foarte bine își dau seama ce se petrece și cât de greu va fi, își vor păstra verticalitatea și nu vor admite mizeria data de a trăi cu conștiința pătată. Ce urmează atunci mai departe? Să înțelegem deja dacă ati trecut la atacul soției, acum urmează copiii sau poate chiar dacă nu a reușit lichidarea morală și instituțională, se va trece la atacuri fizice după formula: Net cheloveka, net problemi?

7. Facem apel la partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova și toate organizațiile internaționale să monitorizeze cu atenție acest caz și să nu admită amestecul politicului și distrugerea uneia din puținele organizații credibile și neafiliate politic, care unește și nu dezbină.

8. Facem apel către membrii CALM să dea dovadă de caracter, demnitate și înțelegere, pentru a rezista presiunilor date și a păstra unitatea CALM. Nu există o forță mai mare decât atunci când suntem uniți. Am demonstrat-o nu o dată.

9. Facem apel la toată societatea civilă la unitate, să ia atitudine față de acest caz și să întreprindă acțiuni în vederea stopării tendințelor de presiune asupra sectorului neguvernamental și în special a celui incomod.

14.08.2017

Viorel FURDUI,

Director executiv al CALM