Prima pagină   |  SERVICIUL PRESĂ   |  Noutăți | (INTERVIU) Valentina Casian, primarul orașului Strășeni: „Nu a fost un vis al meu să devin administrator al localității, dar a fost o necesitate la acel moment”

vezi mai mult

O grădiniță dintr-o suburbie a Chișinăului, reparată din banii României, inaugurată!
19.10.2018      www.ziarulnational.md   
 
Proiect ÎNCHEIAT: Aproape 200 000 de cetățeni ai R. Moldova au acces la ENERGIE VERDE, datorită UE. Au fost deschise și zeci de afaceri, iar banii rămân în republică
19.10.2018      www.ziarulnational.md   
 
Ambasada Statelor Unite ale Americii la Chișinău are plăcerea de a anunța o cerere de propuneri pentru programul de granturi al Fondului Ambasadorilor pentru Conservarea Culturală (AFCP) din 2019
18.10.2018      md.usembassy.gov   
 
O nouă oportunitate de finanțare de la USAID: Development Innovation Ventures (DIV)
18.10.2018      adrsud.md   
 
Guvernul a aprobat noi măsuri de activare a beneficiarilor de ajutor social
15.10.2018      msmps.gov.md   
 

(INTERVIU) Valentina Casian, primarul orașului Strășeni: „Nu a fost un vis al meu să devin administrator al localității, dar a fost o necesitate la acel moment”

      
07.02.2018     provincial.md

Primarul orașului Strășeni, Valentina Casian, în cadrul unui interviu pentru Provincial.md, a vorbit despre implicarea sa în problemele localității, cum a reușit să câștige încrederea alegătorilor, cum este apreciată o doamnă în administrarea unei localități, cum se implică cetățeanul în procesul de decizie a orașului, dar și alte aspecte importante.

P.: Ați activat timp de 25 de ani în cadrul unei companii vinicole. Ce a stat la baza deciziei de a vă implica în problemele unei localități?

V.C.: 8 ani dintre cei 25 (a.2003 – 2011) am fost consilier local, președinte al comisiei economice, finanțe și buget. Fiind consilier, mă implicam activ în viața comunității, în soluționarea problemelor cetățenilor, iar în activitatea din producere (aveam peste 500 angajați în subordine), calitatea de lider era confirmată prin capacitatea de a organiza activitatea întreprinderii și de a consolida salariații din cadrul colectivului. Perioada 2010-2011 a fost una dificilă pentru comunitate, eram martorul unei administrări proaste, lipsită de transparență, situații tensionate între autoritatea executivă (primarul) și cea deliberativă (consiliul), aresturi, irosire a banului public pentru domenii ne-prioritizate, ineficiență totală, birocrație, corupere, stagnare totală în dezvoltarea comunității, imagine proastă etc.. Aici am pus în aplicare calitățile, nefiind membru de partid, acționam de sine-stătător, asta m-a favorizat, m-a evidențiat, în special, dialogul încontinuu cu cetățenii, sincer, dezinteresat, cu distanță minimă de la probleme până la rezolvarea lor. În anul 2011 reprezentanții majorității partidelor au venit cu propunerea de a candida din partea acestora la funcția de primar. La insistența unor persoane cu autoritate, care m-au încurajat, am primit decizia în câteva zile. Deci nu a fost un vis al meu să devin administrator al localității, dar a fost o necesitate la acel moment.

P.: Sunteți la sfârșitul celui de-al doilea mandat la Primărie. Dacă am întoarce timpul înapoi, ați păși cu aceeași siguranță pe calea administrării localității?

V.C.:Da, poate și mai sigur. Este deja o experiență în administrare, problemele, barierele, ce le-am întâlnit pe parcurs, m-au făcut mai puternică, dorința de a schimba lucrurile spre bine în comunitate, la fel, este imensă, susținerea populației este asigurată, fapt demonstrat prin implicarea cetățenilor și suportul lor financiar în implementarea proiectelor.

P.: La alegerile locale din 14 iunie 2015, ați acumulat peste 70% din sufragii și ați câștigat în acest fel, încrederea alegătorilor pentru al doilea mandat consecutiv. Cum ați reușit să câștigați încrederea alegătorilor?

V.C.: Prin sinceritate, multă muncă (anual au fost realizate proiecte, valoarea cărora depășea bugetul localității în întregime), corectitudine, responsabilitate enormă de a mă ridica la înălțimea încrederii, acordată de cetățeni.

P.: În cadrul celui de-al doilea mandat la Primărie, ați decis să mergeți în calitate de candidat independent, în comparație cu primul mandat. Ce a stat la baza aceste decizii?

V.C.: În primul mandat am fost candidatul Partidului Liberal, nefiind membru al acestui partid. După un an de activitate în calitate de primar, legătura cu partidul a fost ruptă definitiv, era o dezbinare pe interior, jocuri neclare. M-am dedicat în totalitate oamenilor, nu am găsit de cuviință să fiu devotată vreunui partid, viziunile erau absolut diferite: partidele sunt departe de problemele cetățenilor, eu le trăiam zi de zi cu cetățenii împreună. Susținerea populației a stat la baza acestei decizii.

P.: Dacă este să realizăm o evaluare a activității dvs. la Primărie, atunci cum ați putea caracteriza primul mandat, dar șial doilea? Cum credeți, care a fost mai eficient?

V.C.:Ambele au fost eficiente, cu o creștere a imaginii localității, dezvoltării economice prin crearea parcurilor industriale, atragerea și susținerea investitorilor, construcție de drumuri, apeducte, canalizare, reparația instituțiilor, iluminat public stradal, dar și perfecționarea continuu a cadrelor. A fost un proces neîntrerupt, în derulare până în prezent.

P.: În istoria localității orașului Strășeni, sunteți prima doamnă care administrează orașul. Cum ați fost privită de cetățeni inițial, și acum?

V.C.: Sunt mândră de acest fapt, mulțumesc familiei și locuitorilor, care își doreau schimbarea și au avut încredere în forțele mele. Mesajul meu în campania electorală (și prima – în 2011, și în 2015) a fost unul sincer, simplu, aproape de oameni, fără orez, zahăr, praf de spălat și bani în pliante, așa cum practicau partidele. Stereotipul învechit privind rolul și locul femeii în societate, era specific și utilizat aiurea, în special de contracandidați, nu de către oamenii simpli. Acum încurajez femeile să se implice mai mult în politică, cu mult optimism întrezăresc o minunată perspectivă pentru localitatea ce o administrez. Sunt, în principiu, o fire realistă, pragmatică, convinsă de faptul, că numai prin perseverenţă, mobilizare de eforturi şi aplicare de acţiuni concrete, aspiraţiile şi obiectivele pe care le proiectez, pot fi sortite izbânzii. Prin prisma acestor criterii mi-am structurat dintotdeauna activitatea şi voi proceda astfel şi pe viitor, căci o societate în care vocea femeii nu poate fi auzită nu este mai puţin feminină, este mai puţin umană.

P.: Sunteți la finalul celui de-al doilea mandat, care sunt realizările cu care vă mândriți cel mai mult?

V.C.: Cea mai mare realizare o consider crearea a două parcuri industriale, subzonelor economice libele, căci azi nu putem vorbi de dezvoltarea unei localități fără dezvoltarea economică – investiții de peste 40 milioane Euro;

Eliminarea elementelor de corupție, barierelor birocratice din cadrul primăriei;

Reabilitarea infrastructurii (construcția porțiunilor de apeduct, canalizare, drumuri, iluminat public) – cca 70 milioane lei;

Amenajarea terenurilor de agrement pentru copii, a stațiilor de oprire;

Renovarea edificiilor – primăriei, grădinițelor, licee, gimnazii (cca 25 mln. lei, o parte în derulare) ;

Activități de promovare a tradițiilor, obiceiurilor.

P.: Cu ce localități municipiul Strășeni are încheiate acorduri de colaborare și înfrățire?

Municipiul Oeiraș, Portugalia; Municipiile Onești, Sebeș, orașul Darabani, Cumpăna, Romania; Regiunea Viljandi, Estonia; orașul Ucrainka, Herța, Ucraina; Palkovice, Republica Cehă.

18766643_816331681855051_1412467101074796940_o

P.: În 2018 este marcat Centenarul Marii Uniri, care este atitudinea administrației municipiului Strășeni cu privire la acest eveniment? Cum va fi marcat?

V.C.: Primăria municipiului Strășeni organizează încontinuu, începând cu 2011, indiferent de faptul ce partide ne guvernează, activități dedicate Zilei Unirii. Viziunea nu poate fi schimbată. Timp de aproape trei decenii politicienii întreabă – să ne unim, dar ce vor spune rușii, dar ce vor spune americanii, dar cum va reacționa Uniunea Europeană? Și aproape niciodată nu s-au întrebat: dar ce vor zice românii, ce vom spune noi, cei vizați direct de această nedreptate a istoriei. Ni s-a spus mereu – momentul reintegrării noastre încă nu a sosit. Conjunctura politică nu e favorabilă. Dar conjuncturile le fac popoarele care vor să-și schimbe destinele. Constituțiile celor două țări subliniază în mod expres faptul că modificările teritoriale pot fi efectuate în urma unui referendum. Dar cei care au intrat cu oștile peste noi în 1812, apoi în 1940, au făcut-o cumva în urma vreunui referendum? Mitropolitul Nistor Vornicescu constatase cu o ocazie: Nu ne merge bine cu țara, pentru că n-am realizat Unirea. Le datorăm recunoștința politicienilor din acea perioada, ei fiind modele de simțire și gândire românească. Anul 2018 este cu adevărat momentul cel mai potrivit pentru a reflecta profund și a acționa înțelept pentru prezentul și viitorul națiunii și societății românești.

P.: Într-un interviu ați declarat că, „implicarea cetățeanului în procesul de decizie este cheia succesului”. Cum arată această implicare a cetățeanului?

V.C.: Implicarea cetățeanului depinde, în primul rând, de capacitatea administratorului localității de a-l convinge să se implice, de a-l motiva, depinde de faptul, cât e de sincer, responsabil primarul în comunicarea cu cetățenii. La moment implicarea se manifestă atât prin crearea grupurilor de inițiativă, care deja au aplicat la proiecte pentru comunitate și au obținut finanțare, cât și prin contribuția financiară la toate proiectele ce se realizează în comunitate.

P.: Pe lângă funcția de Primar, mai sunteți și vicepreședinta Congresului Autorităților Publice Locale. Cum reușiți să combinați aceste funcții?

V.C.:Mai sunt și delegat din partea Republicii Moldova la Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei, Membru al Comitetului de Monitorizare al Consiliului Europei. Este o îmbinare perfectă, oportunități esențiale, experiențe, bune practici de guvernare.

P.: În calitate de vicepreședinte a Congresului Autorităților Publice Locale, ați putea oferi o evaluare a administrațiilor publice locale din Republica Moldova?

V.C.:Azi suntem departe de autonomie locală, de o descentralizare pe măsură, existența autorităților locale de nivelul II nu este altceva, decât o pârghie de a păstra controlul la nivel local, a mașinăriei ce consumă ineficient resursele financiare, ce pot fi direcționate spre dezvoltarea localităților. Politizarea enormă face imposibilă activitatea la nivel local. Autoritățile, în mare măsură, nu au capacități financiare, administrative, instituționale, pentru a-și exercita atribuțiile, competențele delegate de la nivel central nu sunt pe măsură acoperite cu finanțe.

P.: Dat fiind faptul că anul acesta sunt alegerile parlamentare, admiteți să candidați în cadrul unei circumscripții? Dar la alegerile locale?

V.C.: Nu candidez anul acesta, nu mă regăsesc în acest sistem bolnav, unde s-a instalat o conducere prin violentarea bunului simț, prin minciună, prin exaltarea instinctelor separatiste, prin șantaj și aservirea instituțiilor statului intereselor de clan. Pe moment, nu sunt conducători de stat cu proiect și viziune, care să înțeleagă că nu vei obține respectul cetățeanului cu toate televiziunile din lume, cât timp nu se respectă deliberat drepturile omului și nu este promovată buna guvernare, bazată pe incluziune și democrație. Precum nu poți să fii concomitent și mecenat, și haiduc, cu mâinile până la cot în buzunarul cetățenilor. Despre alegerile locale – mai este un an de administrare, eu nu am nevoie de campanie electorală pentru a realiza ceva în comunitate, pentru a rezolva problemele enorme, de acest lucru sunt preocupată permanent, începând cu anul 2011.

Mihaela Conovali